Recursos

Psicoterapia Sensoriomotriz – Educación de clientes

La Psicoterapia Sensoriomotriz (PS) es un método que se basa en la sabiduría natural del cuerpo (postura, movimiento y sistema nervioso) para aprovechar el impulso innato en todos nosotros para sanar, adaptarse y desarrollar nuevas capacidades.

La PS es para adultos, niños y adolescentes que sufren de trauma no resuelto, problemas de relación o que quieren reducir el estrés y mejorar su calidad de vida.

Download a brochure for clients

Recursos

Seguir adelante después de eventos difíciles como traumas o experiencias dolorosas con los cuidadores no es fácil, especialmente cuando esas experiencias han condicionado a alguien a ver el mundo como una amenaza o a nosotros mismos como inadecuados. Incluso con un terapeuta experto, a veces puede ser difícil encontrar alivio o resolución y el cliente puede terminar sintiéndose desanimado o atascado en sus patrones. La Psicoterapia Sensoriomotriz se centra en el movimiento, postura y sensación del cuerpo para ayudar a aprovechar ese impulso innato en todos los seres vivos para sanar, adaptarse y desarrollar nuevas capacidades. Al sintonizar la sabiduría del cuerpo, la Psicoterapia Sensoriomotriz enseña a los clientes a seguir los procesos inteligentes inherentes del cuerpo y la mente para descubrir las actitudes automáticas habituales (tanto físicas como psicológicas), por las que se generan patrones de experiencia. Esta terapia suave y empoderadora es particularmente útil para trabajar con los efectos del trauma, el trauma relacional y las difíciles relaciones de apego pasadas.

La Psicoterapia Sensoriomotriz aborda el cuerpo, las emociones y los pensamientos para promover el bienestar físico, psicológico y espiritual. Al trabajar simultáneamente con el cuerpo y la mente, se revela información que a menudo permanece inconsciente en la terapia convencional de “conversación”, y los cambios físicos son más duraderos. Este proceso puede aumentar la integración entre cuerpo y mente.

La Psicoterapia Sensoriomotriz se puede utilizar en combinación con otras modalidades como EMDR, terapias cognitivo-conductuales y psicodinámicas para alcanzar el máximo beneficio para el cliente.

Los beneficios específicos son tan individuales como cada cliente, pero pueden incluir la reducción del dolor (tanto emocional como físico) por trauma y heridas de apego; la reducción de los síntomas de estrés postraumático; la reducción de los síntomas del trastorno de ansiedad; mayor capacidad para regular emociones como la ira, el miedo o la tristeza; alineación física; mayor capacidad para la intimidad y las relaciones plenas; un mayor sentido y capacidad para establecer límites; integración de partes disociativas; y una sensación general de estar más en sintonía con uno mismo.

El éxito del método depende de la capacidad de un cliente para mantener la atención interna, por lo que este método puede no ser tan afectivo con el cliente cuya capacidad de ser consciente se ve afectada de alguna manera, como por la edad, discapacidad, angustia extrema o adicción a sustancias activas. Sin embargo, este método es muy adaptable al individuo y se puede modificar en función de las dificultades, fortalezas, capacidades y objetivos de un cliente.

La Psicoterapia Sensoriomotriz es un método “ascendente” “orientado a la fase”. Esto significa que la terapia generalmente comienza en la primera fase, desarrollando recursos para regular la estimulación. La segunda fase de la terapia aborda los recuerdos y las emociones, y la fase final se centra en avanzar a través de la expresión de emociones, abordar las relaciones y ampliar la ventana de tolerancia. Las fases de la terapia no necesariamente ocurren en orden, y las fases o habilidades aprendidas dentro de una fase pueden revisarse según sea necesario. En una primera sesión tipo, el terapeuta proporciona psicoeducación sobre Psicoterapia Sensoriomotriz, evalúa las habilidades y objetivos del cliente y evalúa en qué fases, si las hay, el cliente ya ha trabajado. El terapeuta y el cliente crean un plan para alcanzar los objetivos del cliente.

Durante las sesiones en la Fase 1, la cliente es guiado a tomar conciencia de su experiencia interna actual (como recuerdos, imágenes, emociones, pensamientos y patrones corporales), y ayudado a acceder a un estado de conciencia llamado “atención plena” (mindfulness), un estado autorreflexivo, cultivado enfocando suavemente la atención hacia adentro. Usando experimentos verbales y físicos simples, los patrones inconscientes se llevan a la conciencia donde se pueden examinar, comprender y abordar. Por ejemplo, se le puede pedir a un cliente que “note lo que sucede” mientras relata una pelea reciente con su cónyuge. El cliente puede notar entonces que aprieta los hombros, frunce la frente y siente que su corazón se acelera. Utilizando la atención plena, el cliente y el terapeuta exploran los desencadenantes y las señales corporales de estimulación excesiva o desregulada y trabajan para aumentar la conciencia de cómo la postura, el movimiento y el gesto afectan la estimulación y el bienestar. El terapeuta guía al cliente en la identificación de recursos de supervivencia que se utilizaron para hacer frente en el pasado, y ayuda al cliente a evaluar y desarrollar fortalezas, talentos y competencias, y descubrir recursos somáticos naturales. Esta fase de investigación se centra en cultivar una conexión y comprensión del cuerpo que se utiliza en fases posteriores para abordar recuerdos, pensamientos y creencias.

En las sesiones de Fase 2, el cliente y el terapeuta comienzan a identificar los efectos y signos de recuerdos implícitos (como sensaciones, intrusiones sensoriales, emociones, movimientos y pensamientos) y el cliente desarrolla nuevos recursos para ayudar a integrar los eventos dolorosos del pasado. El terapeuta instruye al cliente en el uso de la «conciencia dual” para abordar fragmentos (o pequeños pedazos) de recuerdos específicos del estado sin tener que revivir el pasado. El cliente participa activamente, verbalizando su experiencia interior; pueden revelarse dolorosos recuerdos ocultos y creencias, y expresarse fuertes emociones. Simultáneamente, el enfoque dual en la experiencia del momento presente y las indicaciones del terapeuta para usar los recursos evitan que el cliente se desregule demasiado durante este trabajo de memoria. El cliente tiene una sensación de finalización ya que practica acciones de empoderamiento que no se podían usar en el pasado, y aborda la desregulación de la estimulación que está relacionada con las defensas animales. Esta fase se centra en reparar los efectos duraderos de traumas pasados e insuficiencias de apego de una manera manejable, integradora y de fomento de la confianza.

Las sesiones de Fase 3 continúan recurriendo a las habilidades aprendidas en la primera y segunda fase para abordar el legado del historial de relaciones de un cliente, incluidas las relaciones tempranas de apego con los cuidadores. El cliente es guiado en el descubrimiento de creencias limitantes, tales como, «Nunca seré lo suficientemente bueno”, y su efecto en el cuerpo. El cliente comienza a explorar la conexión y la expresión de emociones que han desaparecido o han sido suprimidas. Al practicar movimientos y acciones físicas, el cliente puede aumentar las conexiones y la intimidad, explorar la configuración de límites y evaluar su andar y explorar nuevas formas de caminar. El terapeuta ayuda al cliente a aumentar las emociones positivas y las actividades placenteras, y aumentar su capacidad para jugar. A través de una asunción de riesgos guiada y saludable, el cliente se ve desafiado a tender a áreas de vida previamente descuidadas y ampliar su ventana de tolerancia. La etapa final de la terapia ayuda al cliente a cultivar un sentido de sí mismo, mejorar las relaciones y lograr un sentido de satisfacción y bienestar en la vida.

Actualmente no existe ninguna licencia para este método. Sin embargo, SPI reconoce a aquellos que completan con éxito la Formación de Certificación y que demuestran el más alto nivel de competencia en habilidades de Psicoterapia Sensoriomotriz como “Practicantes Avanzados Certificados.” Utilice nuestro Directorio de Terapeutas para buscar un terapeuta capacitado en Psicoterapia Sensoriomotriz. El directorio de terapeutas está organizado por ubicación geográfica y los profesionales se enumeran de acuerdo con el nivel más alto de formación completada. Póngase en contacto directamente con cada terapeuta para obtener más información sobre su práctica. El directorio no incluye a todos los terapeutas, ya que es un beneficio opcional disponible para aquellos que deseen publicar su información de contacto. SPI no puede recomendar profesionales individuales, no puede garantizar los resultados del tratamiento y no es responsable de las acciones de aquellos que aparecen en el directorio.

Los resultados específicos del tratamiento dependen de la habilidad, experiencia y formación somática previa del terapeuta, y de la preparación, las necesidades y los objetivos del cliente. Sugerimos que los clientes y los profesionales se entrevisten entre sí buscando una buena compenetración antes de comprometerse a una sesión de terapia. Los clientes deben hacer preguntas importantes como:

  1. ¿Qué nivel de formación ha completado en Psicoterapia Sensoriomotriz?
  2. ¿Qué acreditaciones tiene?
  3. ¿Durante cuánto tiempo ha trabajado en este campo?
  4. ¿Cómo evaluaremos mi progreso?
  5. ¿Qué debo hacer si no me siento mejor?
  6. ¿Cuánto costará el tratamiento?

La curación requiere un delicado equilibrio entre seguridad y riesgo, y la Psicoterapia Sensoriomotriz inevitablemente evocará recuerdos, emociones fuertes, respuestas corporales y defensas de supervivencia que pueden exacerbar temporalmente los síntomas, las molestias, los sentimientos de angustia e incluso estados de hipo o hiper-estimulación. Los clientes se verán desafiados a asumir riesgos que exploren territorio incómodo y prueben cosas nuevas que amplíen los límites de lo que hace que se sienta cómodo, fácil o familiar. Mientras trabaja con un terapeuta, es importante estar atento a las señales internas que dictan cómo de rápido o de lento hay que ir. Como en cualquier relación, pueden ocurrir dificultades entre el cliente y el terapeuta. Estos malentendidos y desajustes pueden ser incómodos y desafiantes, pero a menudo ofrecen una oportunidad para abordar una dificultad relacionada con un viejo patrón abordando el conflicto juntos y estableciendo un nuevo final a una vieja historia.

Literatura sobre Psicoterapia Sensoriomotriz para terapeutas

Books

Book 1Sensorimotor Psychotherapy: Interventions for Trauma and Attachment

The body’s innate intelligence is largely an untapped resource in psychotherapy. This book, designed for therapists and clients to explore together, is both psychoeducational and practical. It will help therapists and clients alike use their own somatic intelligence to reclaim the body and engage it in the therapy process.

A companion to the bestselling Trauma and the Body: A Sensorimotor Approach to Psychotherapy, the book is not intended to teach the practice of Sensorimotor Psychotherapy. Rather, it is meant to act as a guide for helping clients draw on the wisdom of their bodies. Following an initial introductory section, the book consists of relatively short chapters designed to educate therapists and clients about a particular topic. Worksheets are provided for each chapter designed to be used either in therapy or between sessions to help clients integrate the material. The book will be useful for psychotherapists of a variety of persuasions: psychologists, psychiatrists, social workers, counselors, and marriage and family therapists. Some of the material may also be valuable for psychiatric nurses, occupational therapists, rehabilitation workers, crisis workers, victim advocates, disaster workers, and body therapists, as well as for graduate students and interns entering the field of mental health. Over 100 illustrations

“Sensorimotor Psychotherapy is a landmark book in the history of body psychotherapy and effectively provides the bridge between traditional psychotherapy and body-oriented therapies. In this discipline-changing volume, Pat Ogden brilliantly decodes the crucial role that the body plays in regulating physiological, behavioral, and mental states.”
– Stephen Porges, PhD

“Sensorimotor Psychotherapy is a must-read for psychoanalysts interested in nonverbal communication, dissociation, and trauma. This sophisticated book provides a remarkable integration of theory and clinical practice, informed by research in trauma, attachment, infancy, and neurobiology, as well as by psychoanalysis.”
– Beatrice Beebe, PhD


 

Book 2Trauma and the Body: A Sensorimotor Approach to Psychotherapy

“The body, for a host of reasons, has been left out of the ‘talking cure.’” With these opening words, the authors announce the expansion of traditional talk-therapy—building on skills ingrained after4 decades of accepted mental health practice—and identify a unique approach to the treatment of trauma.

Conventional models of therapy, while fundamentally helpful, excludes discussion of the body, focusing predominantly on the idea that change occurs through narrative expression. No one has yet to combine our understanding of trauma and its effects with somatically-driven treatment to deliver a sound, comprehensive theory and treatment model.

Trauma and the Body: A Sensorimotor Approach to Psychotherapy does just that. By incorporating theory and technique from traditional talk-therapy methods with body-oriented—or sensorimotor—psychotherapy, somatic psychology pioneer Pat Ogden and her colleagues present a breakthrough in trauma treatment, and expertly explain how using body sensation and movement can help heal the wounds of trauma.

“This is the book the field of psychotraumatology has been waiting for! Clinicians at last have a major practical and theoretical source for more fully understanding the central role of fixed sensorimotor patterns in survivors . . . Ogden and her colleagues masterfully demonstrate how to use the survivor’s physical fixation in traumatic experiences as an essential avenue to effective trauma treatment.”
– Onno van der Hart, PhD

“Ogden’s outstanding work in sensorimotor psychotherapy focuses not just on the devastating effects of trauma-induced alterations on mind, but also on body and brain. Asserting that the body has been left out of the “talking cure,” she offers a scholarly review of very recent advances in the trauma, neurobiology, developmental, and psychodynamic literatures that strongly suggests that bodily-based behaviors, affects, and cognitions must be brought to the forefront of the clinical encounter.”
– Allan N. Schore, PhD

Research

«A Pilot RCT of A Body-Oriented Group Therapy For Complex Trauma Survivors: An Adaptation of Sensorimotor Psychotherapy»

Authors: Catherine C. Classen, PhD, Lesley Hughes, MSW, Carrie Clark , PsyD, Bonilyn Hill Mohammed, MEd, Patricia Woods, RN & Brendan Beckett, BA
Published online in Journal of Trauma & Dissociation, 18 May 2020, https://doi.org/10.1080/15299732.2020.1760173

Abstract: This study is a pilot randomized controlled trial that examined the efficacy of a body-oriented group therapy designed to address chronic fear states in the body due to complex trauma. The Trauma and the Body Group (TBG) is a 20-session group psychotherapy that draws upon the principles and techniques of sensorimotor psychotherapy. Thirty-two women with a history of childhood trauma were randomized to immediate treatment or a waitlist control condition. Assessments were conducted one month prior to treatment, immediately after treatment, and six months post-treatment. Significant improvements were found in body awareness, anxiety, and soothing receptivity when comparing treatment to no treatment. The TBG appears to be a valuable tool for helping clients acquire mindfulness and self soothing skills that they can use to reduce posttraumatic symptoms. This study provides preliminary evidence that the TBG provides complex trauma survivors an opportunity to challenge their avoidance of two prominent trauma-related triggers – their bodies and interpersonal relationships – and in so doing may help survivors develop greater body awareness, increase their capacity for self and relational soothing, and reduce their anxiety symptoms.


«Sensorimotor Psychotherapy Group Therapy in the Treatment of Complex PTSD»

Authors: Gene-Cos, Nuri; Fisher, Janina; Ogden, Pat; Cantrel, Andy
Located in SciMedCentral: Annals of Psychiatry and Mental Health, 11 September 2016, ISSN: 2374-0124

Abstract: In this article we evaluate a new modality of treatment for a very severe and chronically ill population at a National Trauma Centre. We describe the service with its current treatment options and the type of patients selected for this new intervention. PTSD is presented as a biphasic syndrome, necessitating treatment approaches that address both physiological arousal and alexithymia and numbing. Each Sensorimotor Psychotherapy session addresses a different set of symptoms sequenced in order of importance from a trauma-treatment perspective, including: autonomic arousal, implicit memory, basic techniques for regulating arousal, directing focused attention, boundaries and skills practice. We describe methodology issues, aims of the treatment and statistical results as well as qualitative aspects of the outcome. Statistically significant changes in pre-treatment scores on measures of PTSD symptoms, depression, overall health, and work and social functioning were observed. This study has important implications for stabilization phase one treatment in the management of individuals with complex trauma presentations.


«A Pilot Study of Body-oriented Group Psychotherapy: Adapting Sensorimotor Psychotherapy for the Group Treatment of Trauma.»

Authors: Langmuir, Judith I.; Kirsh, Shari G.; Classen, Catherine C.
Located in: Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, Vol 4(2), Mar 2012, 214-220.

Abstract: Research suggests that trauma has a profound effect on the body by disrupting normal physiologic responses leading to a broad range of trauma-related symptoms. In this paper, we describe a stage-one trauma group based on the clinical rationale and techniques of Pat Ogden’s (2006) sensorimotor psychotherapy (SP). To date, there has been no empirical research to support the efficacy of this treatment approach. Ten women with a history of childhood abuse participated in 20 weekly sessions of SP informed group therapy and were assessed at pretreatment, posttreatment, and at 6-month follow-up. Participants demonstrated significant improvement in body awareness, dissociation, and receptivity to soothing. This study of an SP-informed group therapy for women provides preliminary evidence of the effectiveness of SP in reducing trauma-related symptoms.

Book Chapters

“Beyond Words: A Sensorimotor Psychotherapy Perspective on Trauma Treatment”
Authors: Ogden, P.
Located in: Psychological Trauma: Theory, Clinical and Treatment (in press)

“’I Can See Clearly Now the Rain is Gone’: The Role of the Body in Forecasting the Future”
Authors: Ogden, P.
Located in: Body-States: Interpersonal and Relational Perspectives on the Treatment of Eating Disorders, (2014)

“Wisdom of the Body, Lost and Found: The Nineteenth John Bowlby Memorial Lecture”
Authors: Ogden, P.
Located in: Talking Bodies: How Do We Integrate Working with the Body in Psychotherapy from an Attachment and Relational Perspective?, (2014)

“Integrating Body and Mind: Sensorimotor Psychotherapy and Treatment of Dissociation, Defense, and Dysregulation”
Authors: Ogden, P. & Fisher, J.
Located in: Neurobiology and Treatment of Traumatic Dissociation: Towards an Embodied Self, (2014)

“Technique and Beyond: Therapeutic Enactments, Mindfulness, and the Role of the Body”
Authors: Ogden, P.
Located in: Healing Moments in Psychotherapy, (2013)

“Sensorimotor Psychotherapy as a Foundation of Group Therapy with Younger Clients”
Authors: Ogden, P. & Mark-Goldstein, B.
Located in: The Interpersonal Neurobiology of Group Psychotherapy and Group Process, (2013)

“Brain-to-Brain, Body-to-body: A Sensorimotor Psychotherapy Approach for the Treatment of Children and Adolescents”
Authors: Ogden, P., Goldstein, B, & Fisher, J.
Located in: Current Perspectives and Applications in Neurobiology; Working with Young Persons who are Victims and Perpetrators of Sexual Abuse, (2012)

“Psychodynamic Psychotherapy: Adaptions for the Treatment of Patients with Chronic Complex PTSD”
Authors: Lanius, R., Pain, C., Ogden, P., & Vermitten, E.
Located in: The Impact of Early Life and Trauma on Health and Disease: The Hidden Epidemic, (2010)

“Modulation, Mindfulness, and Movement in the Treatment of Trauma-related Depression”
Authors: Ogden, P.
Located in: Clinical Pearls of Wisdom: 21 Leading Therapists Offer their Key Insights, (2009)

“Sensorimotor Psychotherapy”
Authors: Ogden, P. & Fisher, J.
Located in: Treating Complex Traumatic Stress Disorders: An Evidence Based Guide, (2009)

“Emotion, Mindfulness and Movement: Expanding the Regulatory Boundaries of the Window of Tolerance”
Authors: Ogden, P.
Located in: The Healing Power of Emotion: Affective Neuroscience, Development & Clinical Practice, (2009)

“Sensorimotor Approach to Processing Traumatic Memory”
Authors: Ogden, P. & Minton, K.
Located in: Brief Treatments for the Traumatized: A Project of the Green Cross Foundation, (2002)

“Hakomi Integrative Somatics”
Authors: Ogden, P.
Located in: The Illustrated Encyclopedia of Body/Mind Disciplines, (1999)

“Hands-on Psychotherapy: Hakomi Integrative Somatics”
Authors: Ogden, P.
Located in: Getting in Touch, (1997)

Journal Articles

“Commentary on Paper by Ellen F. Fries”
Authors: Ogden, P.
Keywords: implicit self, proximity-seeking actions, attachment, body-oriented interventions
Located in: Psychoanalytic Dialogues: The International Journal of Relational Perspectives, 22(5), 606-615 (2012)

“Understanding Dissociation and the Body – Then and Now”
Authors: Ogden, P.
Keywords: trauma treatment, PTSD, dissociative disorders, history of sensorimotor psychotherapy
Located in: Interact, 12(2), (2012)

“The Movements of Play: Restoring Spontaneity and Flexibility in Traumatized Individuals”
Authors: Ogden, P. & Fisher, J.
Keywords: play, pleasure, attachment, trauma, window of tolerance, safety, arousal, social engagement
Located in: GAINS Quarterly(2014)

“A Sensorimotor Approach to the Treatment of Trauma and Dissociation”
Authors: Ogden, P., Pain, C. & Fisher, J.
Located in: Dissociative Disorders: An Expanding Window into the Psychobiology of the Mind, 263-279, (2006)

“Including the Body in Mainstream Psychotherapy with Chronically Traumatized Patients”
Authors: Ogden, P., Pain, C., Minton, K., & Fisher, J.
Located in: Psychologist-Psychoanalyst, 25(4), 19-23, (Fall 2005)

“The Integration of Somatic Approaches and Traditional Psychotherapy with Chronically Traumatized Patients”
Authors: Ogden, P., Steele, K., & Pain, C.
Located in: The International Society for the Study of Dissociation News, 22(1), (2004), Membership required

“Sensorimotor Psychotherapy: One Method for Processing Trauma”
Authors: Ogden, P. & Minton, K.
Located in: Traumatology,6(3), 149-173, (2000)

“Inner Body Sensation. Part Two.”
Authors: Ogden, P.
Located in: Somatics, 11(3), 42-49, (1998)

“Inner Body Sensation. Part One.”
Authors: Ogden, P.
Located in: Somatics, 11(2), 40-43, (1997)

“Translating the Body’s Language”
Authors: Ogden, P. & Peters, A.
Located in: Hakomi Forum,8, 31-34, (1990)